× Átváltok a Westend applikációra

Keresd a kuponokat a Westend Appban

Elengedhetetlen a kommunikáció a nehéz időkben  –  interjú a Westend bérbeadási vezetőjével 

Elengedhetetlen a kommunikáció a nehéz időkben  –  interjú a Westend bérbeadási vezetőjével 

2021-10-11 11:12:54

Egy kihívásokkal teli időszak után kezd fellélegezni a piac, folyamatosan zajlanak a tárgyalások a Westend leendő bérlőivel. Az elmúlt másfél év negatív hatásai a bevásárlóközpontokat és az üzleteket is érintették, de szerencsére a legtöbb esetben a nyílt kommunikáció és az együttműködés mérsékelni tudta a károkat. 2022-ben flagship bolttal érkezik a Westendbe az egyik legnevesebb sportmárka, és idén is több nagy márkát köszönthettünk üzleteink sorában. Változó bérlői igényekről, az új boltnyitások menetéről és a jövő évi tervekről kérdeztük Nagy Pétert, a Westend bérbeadási vezetőjét. 
A COVID erősen rányomta a bélyegét az elmúlt másfél évre. Hogyan befolyásolta ez a tavalyi évben a bérlői állományt, volt változás az üzletnyitás iránt érdeklődő szektorokban?   

Általánosságban elmondható, hogy a járvány idején, illetve annak következtében csökkent az üzletnyitási kedv mind a magyar, mind a nemzetközi cégek részéről. Viszont szerencsére azt látjuk, hogy nyár vége óta kezd visszatérni az élet a piacra, és a korábbi csökkenő tendenciát követően kezd a megkeresések száma visszaállni a normál szintre. Ez azt jelenti, hogy heti szinten 3-5 céggel is megtörténik a kapcsolatfelvétel, valamint a nagyobb, nemzetközi láncokkal is újraindultak a tárgyalások.  

Megjelentek esetleg olyan feltételek, kérések részükről, ami korábban nem volt jellemző?   

A világjárvány magyarországi megjelenése előtt jellemzően 5+ éves szerződéseket kötöttünk a Westendben boltot nyitókkal, üzemeltetőkkel. A járvány hatására megjelent az igény a rövidebb távú, 1-3 éves bérleti időtartamokra is, illetve a bérlők a korábbinál gyakrabban kérnek nagyobb rugalmasságot a szerződés egyéb pontjaiban is. 

Általánosságban a Westend keres meg üzleteket, vagy inkább fordítva történik?   

Tízből nyolc esetben a Westendet keresik meg a cégek,  de több példát is tudok mondani arra, hogy a bérbeadási csapat megkeresését követően történt üzletnyitás. 

A 2020-as év mérlege

ÚJ ÜZLETEINK:

  • Street One (február)
  • Miniso (június)
  • Lacoste (július)
  • Príma Pék (október)
  • Lindt csokoládé (november)
  • Under Armour (december)

MEGÚJULÓ ÜZLETEINK:

  • Mango (június)
  • Leroy (október)

A 2021-es év mérlege

ÚJ ÜZLETEINK:

  • eMAG (április)
  • Cozy Home (április)
  • Bamba Marha Burger Bar (június)
  • Tefal Márkabolt (július)

MEGÚJULÓ ÜZLETEINK:

  • Thomas Breitling (február)
  • Telenor (április)
  • iStyle Hungary (tavasz)
  • La Rose Boulangerie (május)
  • Magyar Telekom (július)
  • Levi’s (augusztus)

Hogyan értékeled az elmúlt másfél évet, milyen hatással volt az üzleteket bérlők szerződéskötéseire a COVID eddigi három hulláma?  

Szinte kivétel nélkül az összes szerződésünket újra kellett tárgyalni a lezárás miatt. A harmadik hullám során viszont már volt mintánk, hogy hogyan kezeljük a helyzetet, és a bérlők is együttműködőbbek voltak. Összesen közel 600 szerződést kellett letárgyalni, de rengeteget tanított az elmúlt időszak.   

Egyrészt kiderült, hogy a bérlők számára nemcsak az számít, hogy milyen mértékű a kedvezmény, hanem az is fontos, hogy mennyire gyorsan és őszintén reagál a partnere a nehezebb helyzetekben. A Westend szerette volna minél közelebbről látni és megérteni az üzletek problémáit, és nem úgy, mintha egy elefántcsonttoronyból szemlélné a történéseket. Minden bérlő kérését meghallgattuk, az ezekkel kapcsolatos tárgyalásokat pedig igyekeztük három munkanapon belül lebonyolítani. Ha közösen mégsem találtunk megoldást a problémára, akkor is látták rajtunk az együttműködési szándékot, és megértették, hogy a mi lehetőségeink is végesek. 

Mennyiben volt más az idei év 2020-hoz képest?  

Még fontosabbá vált a jelenlegi üzletekkel való közvetlen kapcsolat fenntartása. Emellett különösen büszkék vagyunk arra, hogy a körülmények ellenére az elmúlt 12 hónap alatt több nagy márka nyitotta meg új üzletét nálunk, beleértve a Lindt, az Under Armour vagy az eMAG brandeket. 

Azt látjuk, hogy sok vállalkozás fel volt készülve váratlan eseményekre. Ezt támasztja alá az is, hogy 2020-ban csak olyan cégektől kellett megválnunk, akiknek már – az egyébként rekordot döntő – 2019-es évben is voltak pénzügyi problémáik. Sajnos idén, a harmadik hullám idejére, már számos, főleg magyar kis- és középvállalat felélte tartalékait, így több esetben kellett megszüntetésről tárgyalni. 

Az elmúlt időszak az újranyitásról, újrakezdésről szólt. A bérlőknek milyen támogatást nyújtott a bevásárlóközpont leasing oldalról?  

A jogszabályi előírásoknak megfelelően az üzleteink több mint kétharmadának zárva kellett tartania idén tavasszal egy teljes hónapon keresztül. Az áprilisi, számos boltot érintő újranyitást követően minden bérlővel egyesével egyeztettünk, hogy a mindkét fél számára legmegfelelőbb támogatási formát megtaláljuk. Az evidensnek tűnő bérletidíj-kedvezmény csak az egyik eszköze volt a támogatásoknak, sok esetben a fizetendő díjak átütemezése, az üzemeltetési és marketing díjak átstrukturálása vagy egyéb, az adott üzletre szabott ajánlat volt a megoldás. Mindenki számára fontos volt, hogy a terheket közösen viseljük, a károkat megosszuk, hogy minden fél működése – az üzleté és az üzemeltetőé is – biztonságosan fenntartható legyen.  

Említetted, hogy idén csatlakozott a Westend bérlői táborához az eMAG, az Under Armour, illetve a Lindt is. Megtudhatunk néhány részletet ezekről a megállapodásokról is? Mitől különlegesek az új üzleteket nyitók boltjai, mit érdemes róluk tudni?  

Mindenekelőtt büszkék vagyunk arra, hogy ezek a márkák a járványhelyzet talán legnehezebb időszakában is kockázatot vállaltak és új üzletet nyitottak a Westendben. Azt gondolom, hogy mindkét brand emeli a bevásárlóközpont presztízsét, olyan vásárlókat vonz be, akiket célcsoportként azonosítottunk a jövőre nézve. Külön kiemelném, hogy az Under Armour a legnagyobb területű, széles kínálatú flagship üzletét nyitotta nálunk. 

eMAG_Westend

Milyen kínálattal, ajánlatokkal érkeztek/érkeznek a Westendbe?  

Azt gondolom, hogy piacvezető bevásárlóközponthoz méltó, prémium és széles kínálatot nyújt a két márka, amit az emelkedő forgalmi trend is visszaigazol.  

Mit tesznek ők hozzá a Westend kínálatához?  

Ezek az üzletnyitások hozzájárulnak a Westend felfelé pozicionálásához, amit stratégiai célként tűztünk ki. 

Mennyi olyan márka érhető el, amely csak a Westendben nyitott boltot? Tervezik kifejezetten ilyen üzletek bevonzását is?  

Egy-egy márka expanziója során ritka, hogy csak egy helyszínen nyissanak üzletet, jellemzően stratégiai helyszíneket jelölnek meg az újonnan piacra lépő brandek. Célunk tehát nem az, hogy egy-egy márka csak nálunk nyisson üzletet, hanem az, hogy elsőként vagy zászlóshajó üzlettel legyen jelen a portfóliónkban. 

Milyen mértékben befolyásolja az üzletnyitásokat az, hogy milyen vásárlói igények merülnek fel? Hogy méri a Westend ezeket az igényeket?  

Rendkívül szoros az együttműködésünk a marketing osztállyal, akik rendszeresen monitorozzák a hazai és nemzetközi piacot. Egy-egy üzletről szóló döntésben fontos szerepet játszik, hogy a kutatások szerint mennyire hiányolják az adott márkát a Westendből, vagy miben tudja a márka hosszú távon támogatni a bevásárlóközpont stratégiáját. 

Mennyiben változtak meg a bérlői igények? Hogyan alkalmazkodott ehhez a Westend?  

Kulcsfontosságú lett a hatékony és tiszta kommunikáció. Sok bérlő nem tudta a járvány előtt, hogy milyen terhet jelent egy ház üzemeltetése még akkor is, amikor több mint száz üzlet van zárva. Szerencsére a piacról az a visszaigazolás, hogy a Westend az egyik leggyorsabban reagáló bevásárlóközpont: képes arra, hogy gyors és hatékony megoldást kínáljon az üzletek felmerülő problémáira.

Nagy_Peter_Westend
Hogyan látod az üzlet-bérbeadási piacot, mik lesznek az új trendek?   

Az eddigi 5-7 éves szerződések helyett, 1-3 éves jogviszonyokat fogunk előreláthatóan aláírni. Én optimista vagyok, bízom benne, hogy folytatódik a látogatószám növekedése, a 2019-es forgalmi adatokat már számos bolt elérte, vagy túl is szárnyalta augusztusban. A turizmus visszatérése számunkra is fontos, mivel a Westend látogatói között szép számmal akadnak más országokból érkező látogatók, viszonylag nagy vásárlási hajlandósággal. 

És végül, de nem utolsósorban egy fontos, és minden bizonnyal sokakat érdeklő kérdés: zajlanak már a 2022-es boltnyitásokról szóló tárgyalások? Meg lehet erről osztani már bármilyen információt?  

Most, szeptemberben már szinte kizárólag a jövő éves boltnyitásokról és szerződéshosszabbításokról tárgyalunk, mindössze két márkával vannak az idei évre szóló tárgyalások.  

Egyelőre csak azokról az üzletnyitásokról szeretnék beszélni, ahol már van aláírt szerződés, jövőre például az egyik legnevesebb sportmárka érkezik a Westendbe, közel 2000 m2-en az ország legnagyobb boltját nyitja nálunk. Jövőre több üzlettel is lejár a szerződésünk, ez lehetőséget biztosít számunkra arra, hogy előremutató stratégiánkhoz illeszkedve átformáljuk a bérlői mixet. 

Gyűjtsd a pontokat, keresd a kedvezményes kuponokat az Appban!

Letöltöm a Westend Appot